Adam şi Eva, după Liviu Rebreanu; regia: Alexander Hausvater; decorul: Adrian Damian; costumele: Alina Lăţan; coregrafia: Andreea Gavriliu; muzica: Adrian Enescu; din distribuţie: Ionuţ Caras, Ramona Dumitrean, Ion Rizea, Ana Maria Cojocaru, Mara Opriş; Teatrul Naţional din Timişoara, stagiunea 2012/2013.
Interesul lui Liviu Rebreanu pentru teme ezoterice, precum aceea din romanul Adam și Eva, a fost și a rămas la fel de surprinzător ca și acela al regizorului Alexander Hausvater, care a montat la Teatrul Național din Timișoara un spectacol după această carte. Marele romancier realist transilvănean care a marcat literatura română cu celebrele sale romane sociale Ion și Răscoala evadează aici din preocupările sale predilecte, pentru a scrie cu un patos aproape romantic un roman de factură mistică, într-un moment de dezabuzare, probabil, când rigorile intelectualului raţionalist cedează presiunii misterelor insondabile, în încercarea de a explica inexplicabilul.
Povestea profesorului de filosofie Toma Novac, confruntat cu adevărurile ultime într-un moment limită, cel de dinaintea sfârșitului, îi deschide scriitorului perspectiva unei alte înțelegeri a lumii, pe care până atunci o măsurase cu grile poate prea rigide. În clipa morții, omul e dezlegat să explice ceea ce n-a putut înțelege pe pământ: începutul și sfârșitul, între care se înșiră cele șapte vieți ale sufletului. E nevoit de situație, cum s-ar zice, să accepte această teorie a unui coleg mai bătrân, pe care o nesocotise până atunci, pentru a putea primi mai ușor sentința finală. Așa se naște istoria celor șapte reîncarnări ale sufletului prin care e obligat să treacă orice muritor înaintea așezării sale în pacea eternă.
Importanța acestei transcendențe e acompaniată de frumusețea înălțătoare a trăirii, un vis halucinant, greu de mister, dar și de înț