Acum 101 ani, într-o dimineaţă îngheţată, nava Carpathia ajungea lângă ceea ce putea fi descris doar ca o imagine apocaliptică. Câteva sute de pasageri stăteau în bărci de salvare. Sub ei, în ocean, dispărea cel mai mare impunător vapor construit de oameni, Titanicul. Din prea multă încredere, uriaşa navă, izbise un aisberg şi în câteva ore s-a scufundat.
La începutul secolului, lupta pentru supremaţia transportului peste ocean se dădea între companiile White Star Line şi Cunard. Prima discuţie despre construirea unor vapoare mai mari ca cele ale firmei Cunard au început în 1907. Şantierul naval „Harland and Wolff" a fost ales pentru a construit trei vapoare transatlantice de mari dimensiuni: RMS Olympic, RMS Titanic şi RMS Britannic. Acestea deveneau cele mai mari ambarcaţiuni din lume, Bruce Ismay - patronul White Line Star - preferând dimensiunea pură în locul unui motor mai performant şi mai rapid.
Olympic şi Titanic au fost construite practic în paralel, într-un şantier naval din Belfast, refăcut pentru a putea să găzduiască cele două nave uriaşe. Olympic a fost prima care a fost coborâtă de pe schele, pe 16 decembrie 1908, iar Titanicul i-a urmat curând, pe 31 martie 1909. Cei care ştiu cât de greu se construieşte orice lucru în România s-ar mira aflând că ambele vapoare au fost terminate în 26 de luni.
Pasagerii de la clasa a treia au plătit echivalentul actual a 460 de dolari pentru un bilet „dus", cei de la clasa a doua - 690 de dolari, iar cei de la clasa întâi, 1724 dolari pentru un loc la cuşetă, dar preţul putea urca până la 50.000 de dolari pentru un apartament de lux.
Plecare cu emoţii
După alţi trei ani în care s-au finisat detalii de interior, pe 2 aprilie 1912, Titanicul a avut primele teste în larg, în Marea Irlandei, unde i-au fost testate viteza, manevrabilitatea şi capacitatea de a frâna. În teste, transatlanticul a