Rebate-ul pe TV,“parandărătul” industriei de publicitate scos practic în afara legii. Rebate-ul, banii care se întorceau de la televiziuni la agențiile de publicitate, este scos în afara legii, iar serviciile de publicitate se facturează direct către client, nu către agenție. Actul Guvernului a apărut înainte de weekend, iar publicitarii acuză deja faptul că reglementarea a fost făcută de executiv fără consultarea reprezentanților industriei.
Ce este, de fapt, acest rebate?
Rebate-ul, bani care se întorc la agenții și clienți, a devenit unul dintre principalele (dacă nu principalul) criteriu de împărțire a publicității în ultimii ani.
Cum funcționează?
Dintr-un contract între o agenție de publicitate și un post TV de o anumită valoare, o parte din sumă (procente importante) se dă înapoi agenției de publicitate.
Ce spun părțile implicate, adică publisherii și agențiile?
ARGUMENTELE PRO: Agențiile motivează rebate-ul prin nevoia de a compensa comisioanele mici pe care le primesc de la client. Comisionul mic nu le-ar acoperi cheltuielile de operare.
Pe de altă parte, spun specialiștii din agențiile de publicitate, pentru o stație mică, cu audiență modestă, un rebate mare ar fi un argument solid pentru a atrage publicitate.
Totodată, rebate-ul mare aplicat stațiilor mici ar compensa munca oamenilor din agenție, atuni când au de realizat un media-plan.
Agențiile susțin că împart rebate-ul cu clienții și că aceștia știu de valoarea acestuia.
Practica rebate-ului a ascuțit relația agenții-furnizori. Publisherii au reclamat, mai ales în ultimii ani, faptul că rebate-ul a bulversat piața și a pus o presiune asupra prețurilor.
CONTRA ARGUMENTELE FURNIZORILOR. Rebate-ul este considerat, de o parte din furnizori, ca un “parandărăt” către agențiile ce impart bugetele. Furnizorii spun că, mai ales în ultimii ani, rebate-u