Lucian Dan Teodorovici are o teză personală despre experiența comunistă.
Cea mai bună carte publicată până acum de Lucian Dan Teodorovici, Matei Brunul, își datorează succesul unui personaj memorabil. Dacă romanul e mai degrabă static și complicat, punând serios la încercare răbdarea și atenția cititorului, în schimb figura păpușarului amnezic Bruno Matei rămâne pe retină ca o superbă pantomimă elegiacă. E o manieră neașteptată de tratare a unui subiect dintre cele mai dificile: închisorile comuniste, malaxor al vertebrelor societății românești.
Panorama sumbră a României concentraționare trece în roman filtrată de biografia plină de sincope a eroului. Autorul e foarte bine documentat, știe ce spune. Niciun detaliu nu sună strident, nici ostentativ, doar detașat uneori, fiindcă abulia intermitentă a lui Matei Brunul estompează strigătul implicit. Senzația e întrucâtva de abordare soft. Chiar și în scenele caracteristice (anchete, torturi), atmosfera rămâne suspendată între amintire și aiurare și e foarte bine așa. Pentru o dată, scriitura puțin pregnantă a prozatorului ieșean slujește salutar textul, pe care îl „dezafectează“ psihologic. Un roman delicat și tragic, învelit în abur imponderabil, sub care stă, masivă, materia grea a cruzimii.
Povestea încâlcită de amnezie a lui Bruno Matei (Matei Brunul, cum îi simplifică numele Tovarășul Bojin, securistul de caz) este de fapt simplă și tipică pentru anii cincizeci: șir lung, inexplicabil de detenții. Unui bărbat fără vârstă, copilăros și timid, care apare în prima scenă pe podul Trancu din Iași cu o marionetă dezarticulată pe braț, i se atribuie uneltiri împotriva regimului comunist, agitație legionară etc. Născut din tată român și mamă italiancă, emigrase la 17 ani în Italia, împreună cu părinții. După război, ajunge victima unui aranjament de viață neinspira