În România, prețul cafelei verzi a crescut cu aproape 30% în perioada ianuarie 2012 – ianuarie 2013, în condiţiile în care pe piața internațională acesta a scăzut cu 34%. Astfel, dacă anul trecut un kg de cafea verde se putea cumpăra pe piaţa internă cu aproximativ 35 lei, anul acesta preţul ajunge la 45 lei. Preţul cafelei este oricum ridicat în România – în 2012 aceasta se tranzacţiona cu 5,5 dolari pe kg pe piaţa internaţională comparativ cu aproximativ 10 dolari pe piaţa internă, după cum reiese din analiza realizată de Răzvan Mihai, analist tehnic la XTB România.
Şi preţurile la cafeaua arabica deja prăjită (sortimentul cel mai des întâlnit şi consumat în ţara noastră) sunt ridicate - dacă facem o medie a prețurilor celor mai cumpărate mărci din România, vom ajunge la o valoare de 50 de lei pe kg. Chiar dacă luăm în considerare faptul că în preţul cafelei pe piaţa românească sunt incluse acciza (1 leu/kg) şi preţul de achiziţie de aproximativ 10 lei (cafea verde, prin intermediul pieţei bursiere), tot rezultă o valoare adăugată a comerciantului de 39 lei (în care sunt incluse costurile de transport, de preparare, de depozitare, etc.). Totuşi, preţul pentru cafeaua arabica prajită este în scădere faţă de anult trecut, când un kg costa în România, în medie, 60 lei.
Preţul mai ridicat al cafelei pe piaţa internă este şi rezultatul accizării. Astfel, deşi România se află printre ţările mari consumatoare de cafea, aflându-se în top 50 în clasamentul mondial, este una dintre puţinele ţări ale Uniunii Europe care accizează cafeaua (alături de Letonia și Germania). Discuţii cu privire la eliminarea acesteia au existat încă din 2010, însă nu au fost luate masuri în acest sens. Astfel, accizele pentru cafea au rămas la aceeași valoare cu cele din 2011 și ianuarie 2012, respectiv 153 de euro/tonă pentru cafeaua verde, 225 de euro/tonă pentru ca