Gabriel Cârlan, directorul Nova Apaserv, susţine că operatorul de apă ar putea face profit doar dacă se vor recupera debitele de la clienţii din blocuri.
Rep.: - Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice (ANSRC) a somat încă de acum doi ani operatorul să reducă pierderile până la 40%. La ce nivel mai sunt acum?
G.C.: - Depinde la ce traseu ne raportăm discuţia, de la apa preluată din Barajul Bucecea până la staţia de tratare sau după staţia de tratare. De la Bucecea până la Botoşani sunt pierderi pe conductă, în staţii sunt pierderi tehnologice, care pot ajunge la 10%. După staţia de tratare se recuperează 50% din apă. Nu ştiu de somaţia ANRSC. Eu, de când sunt în funcţie, nu am primit nimic. Avem un sistem de monitorizare a reţelei cu 28 de puncte de măsură a debitului instantaneu. Sistemul am început să-l aplicăm de la sfârşitul anului trecut. Avem o echipă care se ocupă numai cu detecţia pierderilor. Spre exemplu, într-un punct de la Cătămărăşti, în decembrie 2012 curgeau 392 de metri cubi de apă pe oră în timpul nopţii. Acum curg 307 metri cubi pe oră, 85 de metri cubi s-au recuperat, ceea ce înseamnă 61.200 de metri cubi pe lună care curgeau la canal. Verificările se fac noaptea sau când este consum mic. Aceste pierderi sunt cel mai greu de determinat.
- Domnul primar Ovidiu Portariuc a prezentat anul trecut o situaţie din care reieşea că operatorul are pierderi de 70%, fiind pe primul loc pe ţară. Cum comentaţi?
- Nu ştiu de o astfel de situaţie şi nici de unde a luat-o. Nu am ajuns niciodată la 70%. Noi cu tot cu pierderile tehnologice ajungem la 60%.
- Câte avarii sunt înregistrate zilnic?
- Se ajunge la 10 avarii pe zi. Pe reţeaua veche sunt probleme cu conductele depăşite. La reţeaua nouă avariile sunt 1% din totalul branşamentelor făcute. Este greu de cuantificat avariile pe