În anul 2012, jumătate din valoarea contractelor de reparaţie a drumurilor din Fondul Rutier a ajuns la un grup de zece firme, multe dintre care au legături cu politicienii sau figurează în scheme de evaziune fiscală şi spălare de bani
Cu drumuri pline de gropi şi cu pierderi de miliarde de lei pentru economia ţării, reabilitarea şoselelor a devenit în ultimii ani una dintre priorităţile naţionale. O demonstrează şi evoluţia alocaţiilor din bugetul de stat, dar şi creditele de sute de milioane venite de la finanţatorii externi.
MILIARDE PENTRU ASTUPAREA GROPILOR
Anul trecut, bunăoară, Fondul Rutier a trecut pentru prima dată de cota de un miliard de lei, iar în acest an va depăşi 1,23 miliarde de lei. Chiar dacă alocaţiile cresc, gropile nu vor dispărea degrabă. Pentru aceasta în următorii zece ani e nevoie de circa 30 de miliarde de lei, arată „Strategia de Transport şi Logistică 2013-2022“, elaborată de Ministerul Transporturilor şi Drumurilor. În consecinţă, reparaţia drumurilor a devenit un „business“ foarte atractiv. Lupta pentru contractele de efectuare a lucrărilor de reabilitare este foarte dură şi se dă între o duzină de companii locale.
FIRMA LUI GHILAŞ, ÎN TOP
„Adevărul“ a analizat cele circa 80 de licitaţii defăşurate anul trecut şi a făcut topul firmelor care au obţinut cele mai mari contracte. Lider incontestabil, după valoarea contractelor câştigate, este compania Lusmecon, o întreprindere controlată de Galina Ghilaş, soţia directorului Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru, nimeni alta decât naşa de cununie a premierului Vlad Filat. Circa 122 de milioane de lei au intrat anul trecut în conturile aceste firme de la două contracte: unul de aproape 100 de milioane de lei era pentru reabilitarea unei porţiuni din şoseaua Orhei-Rezina, iar altul, de 22 de milioane de lei, - pentru construcţia străzilor din cartierul nou din Ne