Chevron este, o spun toţi analiştii, o companie petrolieră atipică. „În siguranţă, ori deloc“ – mottoul enunţat de CEO-ul John Watson la prezentarea rezultatelor din 2012 nu este ales deloc întâmplător.
În mijlocul discuţiilor publice despre oportunitatea exploatării gazelor de şist în România, se uită foarte des un aspect important: cine este Chevron? Compania americană nu este tocmai un investitor obscur, ci una dintre cele mai mari companii din lume. În ceea ce priveşte datele brute (active, venituri, profit), Chevron este a treia mare companie din Statele Unite (după ExxonMobil şi WalMart) şi a opta din lume, potrivit Topului Fortune Global. Cifrele vorbesc de la sine. În 2012, compania cu sediul în San Ramon, California, a avut venituri de 235 mld. dolari şi un profit net de 26,3 mld. dolari la active totale de 232,9 mld. dolari. Şi mai important, Chevron este o companie petrolieră foarte eficientă, obţinând un profit pe baril petrol sau echivalent (un indicator important în industria petrolieră) de 24 de dolari, mult peste media industriei de circa 18 dolari pe baril. Rezultatele se datorează în mare parte unei strategii de dezvoltare nespecifice industriei, o strategie bazată pe dezvoltarea organică, pe precauţie şi pe proiecte proprii.
Mr. John, CEO
De multe ori, presa l-a caracterizat pe John Watson, CEO Chevron, drept un personaj atipic, însă toată activitatea Chevron poartă amprenta leadership-ului acestuia. Venit în companie în anul 1980, fără un background tipic de petrolist, Watson a avansat ierarhic până în vârful companiei, trecând prin poziţiile de CEO al Chevron Canada, CEO al mai multor divizii din cadrul companiei şi prin poziţia de CFO. De numele său se leagă reuşita fuziunii cu Texaco, precum şi extinderea companiei la un nivel global. Pe fondul scăderii rezervelor de petrol şi al scăderii eficienţei vechilor câmpuri petrol