Dupa gestul istoric al bisericii ortodoxe din Cipru de a-si pune la dispozitie averea pentru salvarea statului cipriot, multi au inceput a cugeta daca BOR poate sa faca un gest similar pentru Romania.
Desigur, biserica ortodoxa cipriota nu a trecut prin 45 de ani de comunism. Nici nu a trebuit sa faca curatenie in propria ograda dupa vreo dictatura ca sa identifice preotii colaborationisti si profitori ai vreunei dictaturi.
In privinta asta, gestul bisericii ortodoxe cipriote de a oferi bani pentru salvarea statului cipriot este laudabil.
Ar fi in stare BOR de un asemenea gest? Greu de crezut.
Au fost discutii in ultimii ani in Grecia asupra decuplarii statului grec de biserica ortodoxa. Discutiile nu au ajuns departe din acelasi motiv pentru care decuplarea BOR de statul roman nu poate fi facuta la ora asta decat cu un pret mare de platit pentru politicienii care o initiaza si cei care o voteaza.
Si, totusi, decuplarea Bisericii de catre stat poate fi salvatoare pentru prima.
Ultimele sondaje asupra gradului de incredere a populatiei in Biserica o arata in cadere libera de ani de zile. Scandalurile din Biserica, plus opulenta aratata de catre unii preoti chiar la vreme de criza economica, nu fac nimic bun ca sa creasca prestigiul BOR.
Banii pe care ii da statul (300 milioane de dolari anual) sunt diferenta intre o biserica ce se reformeaza si una care balteste. Sunt unii care ar propune un impozit directionat catre Biserica, insa impozitul nu ar rezolva problema fundamentala.
Pentru a vedea care ar putea fi efectele decuplarii Bisericii de la finantarea publica trebuie de stabilit care sunt efectele asupra BOR in lipsa finantarii de catre stat.
In SUA bisericile prin lege nu au dreptul la finantare din partea statului si trebuie sa supravietuiasca din donatii plus t