Magistrații Tribunalului București au dat ieri câștig de cauză clienților Volksbank, obligând instituția financiară la plata unor daune morale pentru introducerea în contractele de împrumut a unor clauze abuzive. Potrivit avocatului Codruț Avram, au fost câştigate în mod irevocabil 3 procese, prin care s-au respins recursurile formulate de către SC Volksbank România SA împotriva a trei hotărâri prin care se acordau consumatorilor daune morale pentru prejudiciile suferite ca urmare a comportamentului contractual al acestei bănci.
Acestea sunt primele sentinţe irevocabile de acest gen din România şi au fost pronunţate în dosarele nr. 43503/300/2011, 1435/300/2012, 1437/300/2012 de către Tribunalul Bucureşti – Secţia a VI-a Civilă.
Prin aceste sentinţe au fost menţinute soluţiile instanţei de fond, în care au fost constatate nule absolut, în baza Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori, clauzele privind: comisionul de risc, redenumit ulterior comision de administrare credit, modificarea unilaterală de către bancă a nivelului dobânzii creditului, declararea scadenţei anticipate fără a se specifica motivul, perceperea de sume de bani suplimentare neprevăzute în contract.
Banca a fost obligată să returneze toate sumele încasate în contul acestor comisioane, din momentul încheierii contractului şi până la zi, la care se adaugă dobânda legală, şi să nu mai încaseze aceste sume pentru viitor și să perceapă, pe întreaga perioadă a derulării contractului, dobânda fixă prevăzută în contractul iniţial (ulterior, modificată în mod abuziv, prin transformarea ei în dobândă variabilă).
S-a reţinut că „starea de teamă, de stres şi de incertitudine resimţită de consumatori ca urmare a faptului că banca a transformat discreţionar rata dobânzii din fixă în variabilă, cuantumul acesteia devenind as