O posibilă strategie de privatizare a companiilor de stat aflate într-o situaţie dificilă ar putea fi cea utilizată de statul sud-african pentru a vinde pachetul majoritar de acţiuni al companiei naţionale de telecomunicaţii "Telkom".
Cazul, prezentat de Pranav L. Trivedi, partener în cadrul firmei de avocatură Skadden, Arps, Slate, Meagher & Flom, cu ocazia seminarului "Privatizările pe Pieţele Europene: Aspecte Strategice, Financiare şi Juridice", organizată de London Stock Exchange (LSE) Academy împreună cu Asociaţia Brokerilor, a presupus două etape, respectiv oferirea unui pachet minoritar către un investitor strategic, care să asigure şi administrarea operatorului, urmată, apoi, de listarea la Bursa de la Johannesburg (Johannesburg Stock Exchange - JSE).
Pregătirea primei etape a început în 1995 şi a durat aproximativ doi ani. Pe parcursul acestei perioade, guvernul de la Pretoria, printre altele, a adus o serie de modificări legislaţiei din domeniu, a ales intermediarii ofertei, care au realizat procesul de due diligence, a întocmit planul de afaceri al "Telkom", pentru ca, în februarie 1997, să prezinte documentaţia finală şi să înceapă să primească ofertele din partea celor interesaţi. O singură ofertă a fost depusă, din partea unei companiei americane "SBC Communications", devenită, între timp, gigantul "AT&T", care a cumpărat 30% din acţiunile operatorului de servicii de telecomunicaţii şi a devenit investitor strategic (Strategic Equity Partner - SEP), urmând să asigure managementul acestuia, pentru următorii cinci ani, şi să transfere know-how.
Acordul încheiat între cele două părţi prevedea ca "SBC" să se ocupe de administrarea personalului "Telkom", să realizeze şi să implementeze strategia de marketing şi să planifice dezvoltarea reţelei. De asemenea, investitorul a avut în sarcină şi realizarea bugetelor, oferirea de consultanţă te