Cãrţi bine documentate despre traiul ţãranilor bãştinaşi de pe meleagurile Vãii Jiului, denumiţi momârlani, au scris, între alţii, doi autori cunoscuţi şi apreciaţi în ţarã, deţinãtorii unor premii importante în materie de etnografie, prof. Ioan Dan Bãlan şi dr. Dumitru Gãlãţan-Jieţ, care au publicat mai multe volume valoroase în care abordeazã subiecte legate de comunitatea momârlanilor, dintre care am selectat pentru aceastã prezentare douã şi anume cãrţile ,,Mãsuratul oilor” de Ioan Dan Bãlan şi ,,Momârlanii ieri şi azi“ de Dumitru Gãlãţan-Jieţ.
În volumul ,,Mãsuratul oilor” (Editura Confluenţe, Petrila, 2007) scriitorul Ioan Dan Bãlan scruteazã istoria neamului momârlãnesc cu erudismul intelectualului care a cercetat atât zona şi oamenii locului, cât şi scrierile vechi spre care conduc investigaţiile asupra anumitor obiceiuri, îndeletniciri şi trãsãturi psihologice ale momârlanilor. Cãutãrile autorului legate de acest obicei strãvechi ,,mãsuratul oilor”, întâlnit într-o formã aparte la momârlani, converg spre o obârşie daco-geticã purã a acestora, constatare ce vine sã confirme alte ipoteze lansate de importanţi oameni de culturã care au ajuns la concluzii similare (Hadrian Daicoviciu, Nicolae Deleanu, Sebastian Stanca, Romulus Vuia, etc.): ,,Mãsuratul laptelui, în cadrul pãşunatului de varã, obştesc, specific zonei momârlãneşti, este vechi <>, mai exact se identificã principial cu mãsurarea timpului din sistemul calendaristic al daco-geţilor. Cu toate cã în zona de nord-est a Vãii Jiului existã mãsuratul <<în 6>>, <<în 7>> şi <>, din cele cercetate de mine de-a lungul timpului s-a tras concluzia fermã cã laptele mãsurat este acelaşi, cã bãlcaşii, adicã proprietarii de oi mârzãri îşi primesc dreptul la brânzã fãrã pãrtinire.
Astfel, la stâna din Muncelul Dobrãii se practicã mãsuratul <<în 6>>, dupã sistemul arhitectural al sanctuarului pa