Tinerii care își caută un loc de muncă au tendința de a-și supraevalua nivelul de pregătire și consideră că instituțiile superioare de învățământ nu contribuie suficient la pregătirea lor pentru a se angaja și a performa la primul loc de muncă. Concluziile fac parte dintr-un raport mai amplu realizat la nivelul regiunii, în 11 țări și cu aportul a peste 4.000 de studenți sau absolvenți din instituții de învățământ cu profil economic din marile orașe.
România s-a alăturat proiectului la sfârșitul anului trecut, fiind astfel inclusă în cea de-a 3-a ediție a raportului ”Primii pași pe piața muncii”. „Răspunsurile studenților români confirmă concluziile raportului regional; în general, tinerii au tendința de a-și supraevalua competențele înainte de primul lor contact cu realitatea din câmpul muncii, fapt ce este confirmat și prin experiența noastră de recrutare”, spune Carmen Baibarac, Senior Manager Resurse Umane, Deloitte România.
Peste 80% dintre respondenți se auto-evaluează ca având abilități bune și foarte bune de analiză, de comunicare, interpersonale, de orientare spre rezolvarea problemelor, de învățare și lucru în echipă. Chiar și o competență pe care în general studenții și-o dezvoltă prea puțin – delegarea și coordonarea activității altora – este auto-evaluată ca fiind bună sau foarte bună de către 71% dintre respondenți. Totodată, 79% dintre studenții participanți la studiu consideră că aportul lor valoric pentru angajatorul actual sau viitor este ridicat sau foarte ridicat. În strânsă legătură, așteptările financiare medii pentru primul loc de muncă depășesc suma pe care mulți angajatori sunt pregătiți să o ofere, fiind mai ridicate decât salariul mediu pe economie în România.
În același timp, aproape 50% dintre respondenți consideră că pregătirea de care beneficiază în cadrul instituțiilor de învățământ superior est