In acest articol voi analiza avantajele de a incepe un startup global in Bucuresti, Cluj sau Timisoara, comparativ cu un oras mai mic din tara, cum ar fi Targu Mures, din perspectiva vanzarilor.
Este evident faptul ca centrul economic al tarii este in Bucuresti, care domina celelalte orase din orice punct de vedere: pondere in PIB-ul tarii, numar de companii mari sau internationale, masa critica de consumatori, marimea si calitatea fortei de munca, prezenta institutiilor de stat, etc. Toti acesti factori ajuta o afacere noua sa creasca mai mult si mai repede in Capitala decat intr-un oras mai mic.
In ultimii 10 ani, in afara de Bucuresti, cateva orase s-au afirmat ca centre economice importante ale tarii, avand in spate un sistem universitar puternic, fiind situate in regiuni care s-au dezvoltat rapid, atragand investitii externe, sau avand pozitii geografice privilegiate. As pune pe aceasta lista Cluj Napoca, Timisoara si Constanta. Chiar daca au o magnitudine mai mica decat Bucuresti, acestea au un potential economic vizibil mai mare decat restul oraselor din tara. De-a lungul acestui text, voi numi aceste orase Top 4.
Majoritatea povestilor de afaceri se concentreaza pe orasele din Top 4, insa sunt putine care se concentreaza pe afaceri la scara nationala sau internationala pornite din orase mai mici. In acest articol voi face o scurta comparatie intre crearea unei noi companii (startup) in orasele din top 4 si orasele mai mici, avand la baza experienta mea antreprenoriala din Targu Mures, aflat in jur de locul 15 in tara dupa populatie si marimea economiei, precum si experienta indirecta a prietenilor care au pornit startupuri in Cluj si Bucuresti.
Acest articol se refera in special la startupuri din tehnologie sau internet, dar unele aspecte pot fi aplicate si in alte domenii. De asemenea, ma refer la companii care au o orientare glo