La orizont n-apare nicio umbrã Şi totu-i risipit în ceaţã...
Omul, printre atâtea semne distinctive ca fiinţã raţionalã, îl are şi pe acela de a simţi şi trãi nevoia deplasãrii în spaţii diverse, în spaţii montane, mânat de dorinţa de a cunoaşte şi de a medita asupra unor realitãţi depãrtate de modul sãu de viaţã şi de muncã. Facem turism şi drumeţii pentru a lua contact cu lumi, mentalitãţi, comportamente, obiceiuri, tradiţii diferite, în scopul satisfacerii multor trebuinţe ale noastre. Omul de astãzi, supus atâtor influenţe, fiecare cu gradul sãu de intensitate şi de pozitivitate, simte altfel necesitatea cãlãtoriei. În viaţa omului modern gradul de confort a crescut. Putem spune cã prin contactul direct cu natura dispar la om anumite caractere de comoditate, sedentarism, devine mai puternic, mai rezistent la greutãţile vieţii oferite de societatea contemporanã în care trãieşte. Turismul este o valoare a civilizaţiei moderne. Dacã civilizaţia este tentativa omului de a transforma natura, creând în acest fel o realitate proprie, umanã, turismul exprimã stãruinţa omului de a se integra în mediul natural, de a-l cunoaşte mai bine şi de a profita de toate binefacerile sale. S-a afirmat, de pildã, cã stresul determinat de actuala civilizaţie socio-economicã ar obliga individul sã caute mijloace de compensaţie pentru oboseala, monotonia, uniformitatea mişcãrilor sale în timpul muncii. Unul din acestea ar fi turismul, excursia şi drumeţia. Nimic neadevãrat, acestea sunt capabile sã ofere satisfacţii la trebuinţe greu de realizat în mediul obişnuit de muncã. O tendinţã a omului de a reveni din timp în timp la activitãţi ce l-au lansat iniţial pe scara evoluţiei naturale ca fiinţã specificã este evidentã şi ea se manifestã, ca atare, la omul contemporan. Însã nu cu sensurile iniţiale primare ci îmbogãţite, transformate. Prin ce? Prin cultur