Dacă se va decide adoptarea Proiectului de lege pentru modificarea şi completarea OUG nr. 190/2000, pe orice bijuterie din aur vândută în România se vor aplica, în mod obligatoriu, un număr impresionant de însemne. Este vorba de marca de stat, marca de responsabilitate, marca de trasabilitate, respectiv marca de titlu.
Proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea OUG nr. 190/2000, prin care este vizată aplicarea mărcii de stat în cadrul tuturor operaţiunilor cu metale şi pietre preţioase, are drept consecinţă, în opinia specialiştilor în domeniu, un cumul de efecte negative, care se răsfrâng asupra mediului economic de profil, asupra bugetului de stat şi la nivelul consumatorilor. Proiectul de Lege vizează, pe de o parte, extinderea regimului de autorizare a operaţiunilor cu metale şi pietre preţioase, astfel încât prestatorii de servicii din alte state membre UE să poată efectua asemenea operaţiuni pe teritoriul României (deziderat impus de transpunerea Directivei nr. 123/2006), iar pe de altă parte - schimbarea sistemului de marcare a bijuteriilor, fapt neimpus de normele europene şi nici de realităţile româneşti. Prin Proiectul de lege menţionat, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) vizează introducerea "Mărcii de stat - marcă oficială, protejată prin lege, care se aplică pe obiectele din metale preţioase de către ANPC, ca autoritate competentă, înainte de punerea pe piaţa naţională a acestora". Potrivit noilor prevederi, marcarea cu marca de stat durează 15 zile, existând şi posibilitatea soluţionării urgenţelor într-un termen de 5 zile, în schimbul unei taxe mai mari. În legislaţia actuală, marcarea metalelor preţioase reprezentă operaţiunea de atestare a conţinutului de metal preţios fin, prin aplicarea mărcii de titlu, a mărcii de garanţie proprie a producătorului intern, a importatorului şi/sau a vânzătorului cu amănu