Mai multe bănci au fost sancţionate de inspectorii de la Protecţia Consumatorilor cu amenzi în valoare de peste 200.000 de euro pentru că nu au fost respectate prevederile legale la încheierea contractelor de credit de consum.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a verificat 370 de puncte de lucru ale unor bănci prezente pe piaţa locală, aplicând 86 de amenzi şi 47 de avertismente.
Neregulile constatate se referă atât la lipsa unei informări corecte a clientului cu privire la dobânzile, comisioanele şi tarifele practicate, cât şi la existenţa unor clauze abuzive în contractele de credit.
"Există bănci care nu prezintă în oferte sau chiar în contracte toate costurile pentru serviciile prestate. Ţinând cont de perioada economică pe care o parcurgem şi de dificultăţile financiare pe care le avem noi toţi în a returna creditele, serviciile financiare trebuie să fie transparente, fără ambiguităţi ce pot submina încrederea consumatorilor", a declarat Bogdan Nica, preşedinte ANPC.
Contactaţi de gândul, reprezentanţii Asociaţiei Române a Băncilor (ARB) au precizat: "Conform statutului, ARB este o asociaţie profesională şi nu deţine niciun fel de informaţii/statistici cu privire la activitatea comercială a membrilor săi".
Comisioane şi dobânzi ascunse de clienţi
În ceea ce priveşte informarea prealabilă a clienţilor, inspectorii ANPC au constatat că în formularea de informare nu se preciza modul de calcul al valorii DAE (dobânda anuală efectivă), dobânda penalizatorare aplicabilă nu era menţionată, valoarea DAE era cu două procente mai mică decât cea din contract, informaţiile erau scrise cu caractere mai mici decât cele prevăzute prin lege
Totodată, în cadrul unor unităţi din Odorheiul Secuiesc, Satu Mare şi Piatra Neamţ nu erau afişate listele cu dobânzile, tarifele şi comisioanele practicate. Mai mult,