Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a controlat 370 de unităţi bancare şi a aplicat 86 de amenzi băncilor. Acestea nu au respectat reglementările în domeniul creditului de consum. În unele cazuri, contractele difereau de oferta de credit şi dobânzile efective erau cu două puncte procentuale mai mari decât cele prezentate. Există cazuri în care băncile continuă să îşi rezerve dreptul de a modifica unilateral contractul, împotriva tuturor prevederilor legale.
ANPC a verificat în perioada 18 – 28.03.2013 370 de puncte de lucru ale societăţilor bancare. Au fost verificate condiţiile în care sunt încheiate contractele de credit de consum, cu sau fără ipotecă. La aproape trei ani după experienţa OUG 50/2010, unele bănci încă prezintă în mod nelegal condiţiile de creditare.
Pentru abateri ce variază de la folosirea unui font greşit în contracte, la neafişarea dobânzilor în unitate, până la dobânzi anuale efective cu 2 pp mai mari în contract decât în ofertă, băncile au primit 86 de amenzi contravenţionale în valoare totală de 919.000 lei şi 47 avertismente, potrivit unui comunicat de presă al ANPC. Băncile au 15 zile la dispoziţie pentru a remedia deficienţele constatate.
După ce băncile s-au lovit de procese pentru că au modificat sau abuzat de unele prevederi contractuale, unele încă practică astfel de clauze în contracte. La Braşov, ANPC spune că a depistat o clauză care dă „dreptul băncii de a modifica unilateral contractul/costurile creditului, fără a exista un motiv intemeiat”, ceea ce contravine total legislaţiei în domeniu. De asemenea, controlul a arătat că, la Suceava, o bancă nu informa clienţii că trebuie să plătească un comision de analiză a dosarului, deşi valoarea acestuia era inclusă în valoarea totală a creditului.
ANPC nu face public numele băncilor la care s-au constatat aceste deficienţe, iar în acest caz, consu