IAŞI. Ministrul pentru marile proiecte, Dan Şova, a declarat că proiectul autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş i-a fost alocat ministrului Transporturilor, Relu Fenechiu, care a susţinut că va realiza proiectul în parteneriat public-privat, după ce a fost respins de Guvern pentru costurile prea mari.
Şova a susţinut, la o dezbatere PSD cu tema “Relansarea economică a României”, că în noiembrie 2012 indicatorii tehnico-economici ai autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş au fost respinşi în Guvern deoarece aceştia relevau că proiectul costă 9 miliarde de euro.
“Ca să lămuresc acest subiect, alaltăieri (miercuri – n.r.) am semnat hotărârea de Guvern prin care i-am dat această autostradă domnului Fenechiu, care spune că o face domnia sa în parteneriat public-privat. Eu nu am niciun fel de rezervă, chiar cred cu toată tăria că un coridor care ar lega Ungheni de Borş, trecând prin Târgu Neamţ, Topliţa, Târgu Mureş, Turda şi urcând pe autostrada Transilvania până la Borş ar deschide un trafic uriaş care ar veni şi din Republica Moldova şi din fostele republici sovietice. Problema este că nu poţi să mergi cu indicatori tehnico-economici de 9 miliarde de euro, pentru că nu va putea finanţa nimeni. Deci acolo s-a făcut undeva o greşeală … dar trebuie refăcuţi şi văzut cum reuşim să le unim. Intenţia de a o face este indiscutabilă, problema este finanţarea”, a susţinut Şova.
Ministrul a precizat că, în cazul fondurilor europene pentru construcţia de autostrăzi, bugetul alocat în 2014-2020 maximum care poate fi folosit este de 4 miliarde de euro.
“Deci în limita acestei sume de 4 miliarde de euro poţi finanţa cu până la 85% orice proiect din România. Dincolo de treaba asta trebuie să stabilim ce este prioritar. Adică, dacă Iaşi – Târgu Mureş ar costa 9 miliarde de euro şi tu ai alocare financiară 2014-2020 patru miliarde de euro, asta ar însemna că Iaşi – Târgu Mureş