Comiterea de infracţiuni îi împinge pe tineri şi pe cei mai puţin tineri spre zone ale vieţii din ce în ce mai periculoase şi mai lipsite de repere. Intervenţia justiţiei şi intrarea într-un sistem care impune reguli acolo unde valorile au pălit şi care încearcă nu doar să pedepsească, ci să şi asiste spre reintegrare socială, oferind educaţie, intervenţie psihologică şi socială, accesul la practicarea religiei şi posibilitatea de a munci oferă ordine şi şansa consolidării axiologice.
De aceea, serviciul de educaţie şi de asistenţă psihosocială al Penitenciarului Codlea, ca şi celelalte servicii similare din sistemul penitenciar, oferă şansa continuării studiilor, de la cele primare până la cele universitare sau chiar postuniversitare şi un evantai de programe şi activităţi educaţionale, de la cele adresate persoanelor care nu şi-au însuşit încă scris-cititul, până la cele care au competenţele necesare realizării de cercetări ştiinţifice. Formarea profesională, prin urmarea de cursuri de calificare în meserii precum cele de tâmplar, lucrător în construcţii, bucătar etc. reprezintă o altă şansă în procesul complex al reintegrării. Apoi, programele de educaţie civică, de educaţie pentru sănătate, de dezvoltare a universului cunoaşterii, de educaţie pentru viaţa de familie, ca şi cele de diminuare a agresivităţii, de gestionare a comportamentului, astfel încât să se evite recidiva infracţională sau adicţiile, iar participanţii să înveţe să-şi asume responsabilităţi, să ia decizii mai bune şi să se pregătească pentru reintegrare socială, sunt, fiecare în parte, felii din procesul complex al revenirii la o viaţă firească.
De asemenea, persoanele private de libertate au posibilitatea de a munci în perioada detenţiei, păstrându-şi sau, după caz, descoperindu-si abilităţi practice. De foarte mare importanţă este, prin urmare, ocuparea timpului acestora cu acti