- Noul proiect al caselor naţionalizate priveşte nu doar locuinţele luate cu forţa în anii socialismului, ci şi clădiri, monumente istorice sau biserici. Va reizbucni scandalul Centrului istoric al Clujului, revendicat de maghiari? Şi războiul dintre greco-catolici şi ortodocşi?
- Restituirea se face în baza unor principii de drept, nu în baza unor criterii etnice şi nu se poate referi doar la locuinţe, pentru că, pe de o parte, o serie de imobile care aveau destinaţia de locuinţă înainte să fie confiscate de comunişti au fost transformate ulterior în şcoli, spitale sau muzee, iar pe de altă parte, dacă suntem un stat european liber, atunci trebuie să garantăm toate proprietăţile private, nu numai locuinţele. Or, statul comunist a confiscat proprietăţi de la români şi maghiari deopotrivă, iar în 1948, anul naţionalizării, Clujul aparţinea de România Mare. De ce atunci puteau să convieţuiască proprietarii români şi cei maghiari şi acum nu ar putea? Nu putem fugi de istorie: maghiarii au avut o elită care a deţinut proprietăţi, cum au avut şi românii. În plus, un imobil restituit va fi îngrijit mai bine decât unul aflat în proprietatea statului sau a primăriei. Am fost de curând la Cluj şi am constatat că răul făcut oraşului de Gheorghe Funar nu a fost încă reparat şi că acest splendid oraş nu este valorificat pe deplin. Exemplul altor oraşe a demonstrat că proprietatea privată este mai bine administrată şi îngrijită decât proprietatea de stat. Statul se plânge întotdeauna că nu are bani şi lasă monumentele în paragină. Muzeul de Artă din Cluj, găzduit în palatul Bánffy, nu arăta strălucit săptămâna trecută, când l-am vizitat, deşi se află în proprietatea statului român, nu-i aşa? În concluzie, nu cred că ar trebui să ne preocupe apartenenţa etnică a proprietarilor de drept, ci modul în care vor administra proprietăţile redobândit