MNAC / Muzeul Naţional de Artă Contemporană prezintă Mircea Cantor: Q.E.D., prima expoziţie personală în România a unuia dintre cei mai importanţi tineri artişti, activi pe scena internaţională în ultimii zece ani.
Q.E.D. este cea mai amplă prezentare a operei lui Mircea Cantor de până acum, cuprinde 30 de titluri: fotografii, filme, desene şi sculpturi, de la Originea lumii (după Courbet) din 1999, o lucrare ce l-a determinat pe Cantor să părăsească România şi să se stabilească în Franţa, până la mai recentul film Sic Transit Gloria Mundi (2012) sau lucrările produse special pentru această expoziţie: Business Class Worried şi noua serie de fotografii Sic Transit..., în care Monica Bîrlădeanu re-actează arderea flăcării “vanităţii”.
Folosirea simbolurilor într-o clădire simbolică este premisa acestei expoziţii. Spaţiile de la parterul muzeului care păstrează elemente din decoraţiunile originale, reminiscenţe ale trecutului traumatic al clădirii, vor găzdui două impunătoare lucrări catalizatoare: un text gigantic scris pe perete cu fitil de dinamită (a cărui aprindere a fost performată la vernisaj) şi sculptura ce reproduce la scară reală o casă maramureşeană cu acoperişul neterminat.
Această ultimă lucrare, Prag resemnat care oscilează poetic între local şi universal este plasată în tandem cu intervenţiile in situ ale lucrării DNA Kiss şi supravegheată de pe plafon de Cer Variabil. Prin aceste vecinătăţi Cantor orchestrează o discuţie complexă despre strămutare/relocare, fragilitate, certitudine şi anxietate raportându-se într-un mod critic la istoricul Casei Poporului pentru a cărei construire s-a apelat în anii ’80 la un număr impresionant de meşteri anonimi, artizani şi artişti care au dat formă monumentului Puterii absolute.
Sic Transit Gloria Mundi este o fuziune între imaginea Vanităţii şi reflecţia asupra disparităţilor econ