Cresterea cheltuielilor pentru crearea noului avion american de lupta F-35 ii sperie pe cumparatorii straini. Ultima tara care a pus la indoiala rentabilitatea si eficienta F-35 comparativ cu avioanele aflate deja in dotarea fortelor ei de aviatee (in general F-16) a fost Olanda.
Interesul olandezilor pentru F-35 rezida in caracteristicile tehnice si de zbor ale masinii, dar exploatarea aparatului costa cu 60% mai mult decat F-16, calculat la ora de zbor. Tarile europene care si-au redus bugetele apararii si carora li s-a cerut sa se implice mai mult in operatiuni de mentinere a pacii, nu au, practic, cu ce sa achizitioneze avioane scumpe.
Initial, s-a estimat ca pentru exploatarea F-35 nu se va cheltui mai mult decat pentru alte tipuri de avioane, precum F-16, F-15 sau F-18. Dar socoteala din targ nu s-a potrivit cu cea de acasa. Pentru ca, daca exploatarea avionului de atac cu decolare si aterizare vertiala AV-8 si a avionului de lupta F-18C costa, in medie, 19.000 de dolari pe ora, pentru F-35C (care va inlocui F-18C), dar si pentru F-35B (va lua locul AV-8) suma creste cu 63%.
De unde aceasta diferenta? Explica expertii portalului american Strategy Page. Problema este ca pentru aviatie si marina au fost elaborate, de-a lungul anilor, metode diferite deintretinere si reparatii de catre specialistii civili. Avioanele de lupta pentru marina militara americana actioneaza, in general, de pe puntile portavioanelor, operatiune mai complexa si mai migaloasa decat in cazul folosirii aerodromurilor terestre si care, implicit, este mai costisitoare.
Dar cat costa F-35? Nici aici nu exista un punct de vedere comun intre Pentagon si aviatia militare a SUA. Pilotii sustine ca pretul unui asemenea avion se ridica la 65 milioane de dolari, in timp ce Ministerul american al apararii indica o cifra de 111 milioane. In plus, cele doua parti au pareri d