Două dintre debuturile editoriale în poezie din 2012 au reţinut atenţia cronicarilor de întâmpinare, inclusiv prin faptul că aparţineau unor „outsideri“ ai domeniului. Mai exact – unor critici literari din noul val: Marius Chivu şi Bogdan-Alexandru Stănescu (ultimul, afirmat şi ca un competent editor de literatură universală, la Polirom). E vorba, totuşi, despre nişte debuturi de factură particulară, întrucât Marius Chivu mai semnase, în calitate de coordonator, un volum-culegere (Cartea cu bunici) şi, pe cont propriu, un album-reportaj de călătorie în Himalaia, în vreme ce Bogdan-Alexandru Stănescu a co-semnat un volum eseistic epistolar împreună cu Vasile Ernu (Ceea ce ne desparte. Epistolarul de la Hanul lui Manuc, 2010). Dintre cei doi încă tineri critici metamorfozaţi în poeţi (fiecare dintre ei având o componentă „artistă“ specială), cel mai convingător s-a dovedit a fi, de departe, Marius Chivu, cu ataşantul Vântureasa de plastic, volum pe care l-am comentat la apariţie. În schimb, volumul lui B.-A.S. interesează mai curând prin ambiţia proiectului şi prin calitatea eşecului... Despre acest debut târziu în poezie au scris deja, rezervat, Daniel Cristea-Enache (în Observator cultural) şi Alex. Goldiş (în Cultura). Mi-aş fi dorit să-i pot contrazice, însă „adevărul estetic“ mă împiedică s-o fac. Important de adăugat e că eşecul în speţă ar putea constitui o lecţie şi pentru autor, şi pentru poezia tânără de azi (poezie căruia el însuşi pare a fi încercat să-i dea o „lecţie“ în răspăr). Nu „emfaza“ acuzată de Daniel Cristea-Enache reprezintă, cred, principalul neajuns al acestei plachete cu titlu şi conţinut alegoric (Apoi, după bătălie, ne-am tras sufletul). De fapt, emfaza constituie doar un efect al unui „viciu de concepţie“ cu implicaţii multiple. Are, de aceea, dreptate Alex. Goldiş când identifică drept posibil r