Comisionul de risc de la Volksbank este deja celebru în peisajul local prin prisma proceselor pornite de clienţi împotriva băncii. Ultimele două decizii ale instanţelor din România pe această temă sunt total divergente: Judecătoria Sector 2 a anulat actul adiţional semnat de un client în baza OUG 50 şi astfel avocatul clientului înţelege pe cale de consecinţă anularea comisionului de administrare (comisionul de risc reîncadrat, n.r.), iar Curtea de Apel a anulat o decizie a Tribunalului Bucureşti, reintroducând comisionul de risc şi obligând clienţii să restituie băncii circa 25.000 euro.
Cazul 1: Clientul câştigă anularea comisionului de risc
În primul caz, în 17 aprilie 2013, a fost pronunţată de către Judecătoria Sctor 2 sentinţa civilă nr. 6513 în dosarul 33271/300/2012, prin care s-a constatat nulitatea absolută a unei clauze vizând perceperea comisionului de administrare din cuprinsulunui act adiţional semnat de client în „baza OUG50/2010”, anunţă avocatul Codruţ Avram care reprezintă clientul. Potrivit lui, prin acelaşi act se modifică, de asemenea, cuantumul şi tipul dobânzii din fixă în variabilă.
De fapt, comisionul de administrare este tot celebrul comision de risc, dar care a fost reîncadrat în urma OUG 50, prin schimbarea sintagmei în comision de adminstrare, adică de administrare a riscului.
Completul de judecată a analizat condiţiile în care a fost semnat actul adiţional, modalitatea în care consumatorul a fost informat sau dezinformat, conţinutul notificărilor transmise de către bancă, în care acestuia i se spunea că trebuie sa semneze acest document „in vederea aplicarii dispozitiilor OUG 50/2010”, spune avocatul.
„Prin soluţia pronunţată s-a stabilit ca Volksbank România este obligată să nu mai încaseze comisionul de administrare şi să returneze toate sumele achitate cu titlu de comision de risc/de administrare plăt