Aproximativ 35 de sectoare cu peste 325.000 de companii realizează mai mult de 90% din cifra de afaceri a celor mai importante 80 de pieţe din economia românească, arată o analiză ZF pe baza lucrării „Capitalul majoritar străin în companiile-noduri de pe principalele pieţe din România“, al cărei coautor este profesorul doctor Cezar Mereuţă.
Cele mai mari sectoare sunt în ordine comerţul cu ridicata cu excepţia autovehiculelor, care a înregistrat o cifră de afaceri de 53 mld. euro în 2011, urmată de comerţul cu amănuntul, cu excepţia autovehiculelor, în valoare de aproape de 30 mld. euro, producţia şi furnizarea de energie electrică şi termică, cu 13 mld. euro, fabricarea autovehiculelor rutiere cu 8,9 mld. euro şi comerţul cu ridicata şi amănuntul cu o valoare de 8 mld. euro.
Aceste cinci mari pieţe însumează 112 mld euro, adică aproape jumătate din cifra de afaceri a întregii economii româneşti. Companiile din România au în total afaceri de 235 mld. euro, arată lucrarea profesorului Mereuţă. Însă din cele 421.000 de companii numai 36.000 au în total afaceri de 200 mld. euro.
Cele mai mici pieţe sunt în ordine activităţile de asistenţă socială cu o cifră de afaceri de un milion de euro în 2011, serviciile combinate de îngrijire medicală cu cinci milioane de euro, pescuitul şi acvacultura cu 39 mil. euro, activităţile bibliotecilor şi muzeelor cu 45 mil. euro şi colectarea apelor uzate cu o cifră de afaceri totală de 46 mil. euro.
Ce ne spun aceste date? Că cele mai mari pieţe din România sunt în zona comercială, ceea ce este de aşteptat în orice economie, dar dimensiunea foarte redusă a unei pieţe precum pescuitul şi acvacultura în pofida unui bazin hidrografic cu mare potenţial cu exploatare comercială a României arată cât de subdezvoltată este exploatarea resurselor naturale în România.
De asemenea, tot la capito