La o trecere în revistă a dosarului receptării de care s-a bucurat romanul Simonei Sora de la apariţia sa, în toamna anului trecut, până în acest moment este evidentă aprecierea unanimă a criticii de întâmpinare, care a văzut, pe rând, în Hotel Universal, „o carte de vâf a prozei noastre din ultimii ani“ (Paul Cernat), „o admirabilă proză hitech şi deopotrivă un roman-eseu“ (Tania Radu), care „descoperă un romancier autentic“ (Adriana Stan), „o carte barocă, ameţitoare“ (Adina Diniţoiu), deopotrivă „pentru cititori «inocenţi» şi pentru cei dedaţi la rafinamente“ (Luminiţa Corneanu). Fără îndoială, Hotel Universal e un roman cu toate ingredientele necesare unui bestseller autohton: amplasare în spaţiul exotic, pestriţ – atât ieri, ca şi astăzi – al centrului bucureştean, ezoterism, intrigă subsidiară de policier, straniu şi fantastic, o saga pe linie feminină, ale cărei protagoniste sunt pitoreşti deţinătoare a tot felul de secrete, atmosferă şi parfum de epocă, totul condimentat cu elemente de psihanaliză, politică recentă (e vorba despre Revoluţia din ‘89) etc. Dar Bucureştiul Simonei Sora nu e nici pe departe unul idealizat, autoarea e departe de acea „sfinţenie de tumbe şi leşinuri“ a unora dintre alcătuitorii mitologiei sale (cu o sintagmă a lui Ion Vianu, de pe coperta a patra a cărţii), iar acest lucru, o empatie scăzută cu „Bucureşciide pe gârlă“ (formula îi aparţine Radei şi e oarecum peiorativă, Capitala fiind numită astfel după un sat din Hunedoara), se simte mereu pe parcursul lecturii. Prin urmare, cititorul care se va aştepta la învierea unor locuri ale memoriei care, deşi poate sordide, să aibă aura lor de frumuseţe şi întristare (ca în paginile prozei cărtăresciene, sau, într-un alt registru, la Eliade, dar şi la autoare precum Ioana Pârvulescu sau Doina Ruşti) va trebui să se mulţumească cu rare, dar emblematice, im