România se află la marginea Europei. Această simplă observație geografică este încărcată de semnificații. Teritoriile locuite de români au fost, de-a lungul istoriei, expuse asaltului unor forțe venite dinspre Est. Eseistul român Ion Vianu punea întrebarea: „ce va putea elibera țara noastră din această capcană a istoriei?“. Iar răspunsul său a fost: „în primul rând, respectul pentru marile valori europene, mai cu seamă pentru instituțiile democratice“.
De la căderea comunismului, imboldul pentru reforme a venit, în România, mai degrabă din afară decât din interior. FMI, Consiliul Europei și UE au fost principalii catalizatori ai reformei, iar necesitatea de a satisface cerințele acestor instituții pentru a realiza integrarea în așa-numitele „structuri euro-atlantice“ a stimulat și a călăuzit procesul de reforme în România. Alăturându-se NATO și UE, România a trecut de la nesiguranță în privința poziției și viitorului ei în Europa la certitudine. Statutul de membră a NATO și UE a oferit stabilitate politică și economică, o ancoră pentru reformele pe care România le-a demarat de la căderea regimului comunist. Acceptarea României ca membră a NATO, după decizia luată la Summitul de la Praga, în noiembrie 2002, și aderarea la UE reprezintă cele mai importante succese din punct de vedere politic și economic înregistrate de această țară. Totuși, recentele evenimente din România au ridicat un semn de întrebare în privința angajamentului multor politicieni români față de valorile culturale care călăuzesc Europa. Prin „culturale“ înțeleg, în acest caz, spiritul democratic care caracterizează Europa.
Despre România nu se poate spune că, în privința NATO, nu a jucat un rol activ în promovarea valorilor și obiectivelor Alianței prin participarea la operațiunile și misiunile acesteia. România a oferit NATO cea mai mare țară din Eur