După trei de la inaugurare, podul Lipcani-Rădăuţi Prut este folosit mai mult de cetăţenii români, care vin în Republica Moldova după produse mai ieftine. Din acelaşi motiv, localnicii fac piaţa în Ucraina
Oraşul Lipcani, raionul Briceni, pare un furnicar prin trec care zilnic sute de maşini. Unele merg spre Ucraina, altele se îndreaptă spre România pe podul Lipcani-Rădăuţi Prut. Reconstruit cu sprijinul Uniunii Europene, podul a fost redeschis cu surle şi trâmbiţe în februarie 2010, după 66 de ani. În aplauzele mulţimii, premierul moldovean Vlad Filat şi ministrul român al Administraţiei Vasile Blaga au tăiat panglica verde, aceasta fiind şi una dintre promisiunile electorale al Partidului Liberal Democrat.
Traficul s-a redus de două ori
La început era un post vamal solicitat, cu timpul însă traficul s-a redus aproape de două ori. Datele vameşilor arată că în 2010 podul a fost traversat de peste 95.000 de maşini, în 2012 numărul lor a scăzut la aproximativ 56.000.
„De la începutul acestui an am înregistrat doar 120 de intrări-ieşiri pe zi. În 2012 am avut o medie zilnică de 155, în 2011 - 170, iar 2010 - 295. Problema e că vama nu lucreză 24 de ore, ci doar de la 8.00 până la 20.00, iar cei care fac mii de kilometri nu se încadrează în timp şi se redirecţionează spre Leuşeni. Majoritatea trec vama dimineaţa. Primele 30 de maşini trec într-o oră, uneori se formează cozi. Pe parcursul zilei vin mai rar“, explică şeful postului vamal Lipcani-Rădăuţi Prut, Iurie Băieşu.
Un motiv este şi faptul că anul trecut a fost interzisă circulaţia camioanelor. „La noi nu sunt restricţii, dar autorităţile din România nu au încă infrastructura şi echipamentul necesar pentru a verifica transportul de mărfuri. Este un pod foarte frumos şi rezistent, poate suporta maşini de tonaj mare comparativ cu cel de la Costeşti, de exemplu, unde restricţia e de 20 de t