Acţiunile multor companii de retail din SUA se află pe maxime istorice
Datele statistice indică o slăbire a trendului de refacere a consumului şi o deteriorare a încrederii consumatorilor
America este bântuită de consumatori zombi, spune Stephen Roach, fost economist-şef la Morgan Stanley
Revenirea slabă a economiei SUA din ultimii ani este pusă de o serie de analişti pe seama refacerii timide a consumatorului american, care traversează un proces dureros de achitare a datoriilor şi reparare a bilanţurilor financiare. Modelul de eficienţă a corporaţiilor americane a permis o îmbunătăţire substanţială a marjelor de profitabilitate chiar şi în contextul unei dinamici mai puţin convingătoare a vânzărilor. Totuşi atractivitatea fundamentală a companiilor şi a acţiunilor listate pe Bursa din New York depinde de o revigorare concludentă a consumului.
Datele macroeconomice recente pun în discuţie dinamica refacerii consumului, ceea ce ar putea ameninţa şi acţiunile marilor companii de retail americane, dintre care multe acum se află în zona maximelor istorice. Stephen Roach, lector la Yale School of Management şi fost economist-şef al băncii americane de investiţii Morgan Stanley, are îndoieli cu privire la performanţele economiei americane în ceea ce priveşte vânzările cu amănuntul. Într-o intervenţie pentru CNBC, el a subliniat că datele statistice oficiale sugerează că refacerea consumului din ultimii cinci ani a marcat un avans mediu anual mai mic de un procent, cea mai slabă perioadă sub acest aspect din istoria SUA. Astfel, în 2008-2009 au fost şase trimestre de contracţie puternică, după care, în mod normal, ar fi urmat o revigorare robustă. Totuşi, creşterea anualizată a consumului a fost de numai 2% în următorii trei ani şi jumătate. "Este o revenire foarte anemică dintr-o scădere a activităţii oribilă", a declarat Roach.
Vâ