Germania isi mentine pozitia de initiatorul numarul 1 european si impreuna cu Olanda, Danemarca si Finlanda au adresat Presedintelui Comisiei Europene si Presedintiei Consiliului Uniunii Europene o scrisoare prin intermediul careia propun infiintarea unui mecanism european privind democratia, statul de drept si valorile fundamentale ale UE.
Propunerea a fost prezentata si in cadrul reuniunii Consiliului Afacerilor Generale de luni, 22 aprilie. S-a insistat pe aspectul aplicarii acestei masuri intr-un mod nedescriminatoriu tuturor statelor membre si s-a punctat aspectul coercitiv. In cazul in care Comisia Europeana semnaleaza nereguli – singura sanctiune vehiculata a fost suspendarea fondurilor Europene.
La o prima analiza, putem spune ca se aseamana cu procedura de infringement – Comisia semnaleaza o neregula, face o cerere de remediere a situatiei, dupa care statul are mai multe optiuni sau etape. Incepe dialogul politic, apoi aducerea in discutie a spetei in Consiliu sau incheierea unei intelegeri intre stat si Comisie.
Din dezbaterile de luni s-a desprins o idee foarte importanta – noul mecanism trebuie sa aiba criterii bine precizate, obiective clare si sa nu lase loc la interpretari cu caracter politic. Aceasta fermitate cu care au fost enuntate aceste principii vine si din experienta Mecanismului de Cooperare si Verificare asupra caruia adesea s-au adus remarci legate de subiectivitatea rapoartelor, lipsa preciziei si a criteriilor bine stabilite. Criticile MCV au reprezentat un punct important in negocierea noului mecanism.
Propunerea este supusa dezbaterii politice si publice, pana in momentul in care initiatorii vor trimite Comisiei o forma concreta a arhitecturii acestui mecanism.
Intre timp, reactiile sunt la extreme – daca unele state considera ca noul mecanism este o inititiva constructiva si va ajuta la o integrare mai prof