Angajaţii se opun adesea vehement schimbării organizaţionale din cauza temerilor legate de noutatea situaţiei
Printre cele mai eficiente şi recomandate acţiuni, în îndepărtarea rezistenţei, este aceea că fiecare angajat trebuie să fie implicat în procesul de schimbare
Cea mai interesantă provocare a vieţii manageriale, inevitabilă pentru organizaţiile de azi, stă în schimbare. Complexitatea unui asemenea demers îi obligă pe manageri să se confrunte cu procese ale căror legităţi nu se lasă uşor descoperite.
Reorganizarea sistemelor de comunicare şi construirea unei culturi reale orientate spre client sunt doar câteva dintre ariile în care este nevoie de un demers sistematic şi riguros, însă, de multe ori, angajaţii se opun vehement schimbării organizaţionale, din cauza temerilor legate de noutatea situaţiei.
Cauzele rezistenţei la schimbare sunt numeroase
Cauzele rezistenţei la schimbare sunt numeroase, fiind obiectul de cercetare al multor specialişti, în eforturile lor de a găsi cele mai bune soluţii de implementare a schimbării în contextul organizaţional, potrivit portalului terapiam.ro. Michel Armstrong, în "Managementul Resurselor Umane", realizează o clasificare a acestor cauze: şocul noutăţii, legat de faptul că oamenii nu vor să piardă siguranţa a ceva ce le este familiar, ei fiind suspicioşi faţă de orice li se pare că le va schimba procedeele, metodele de muncă existente sau condiţiile de angajare; temeri economice, legate de pierderea salariului stabilit, ameninţarea locului de muncă; incertitudine (atât timp cât efectul nu este sigur, schimbarea oferă incertitudine); temeri la nivel simbolic (o mică schimbare care afectează un simbol preţuit de cineva poate simboliza schimbări mult mai mari, mai ales atunci când angajaţii nu ştiu cât de cuprinzător va fi programul de schimbare); precum şi ameninţarea relaţi