60% dintre editurile autohtone nu au în plan să producă şi să comercializeze cărţi electronice, arată o cercetare efectuată prin programul PROEDIT în beneficiul Uniunii Editorilor din România (UER).
Domeniul e-book nu este de foarte mare interes pentru edituri. Procentul celor care afirmă că deja produc şi vând cărţi electronice este de 10%, unul scăzut faţă de procentul celor care spun că nu au în plan să producă şi să comercializeze astfel de cărţi (60%).
Jumătate dintre editori cred că publicaţiile digitale distrug industria de print într-o perioadă economică de criză, dar nici autorii nu văd cu ochi buni cărțile electronice. Majoritatea refuză să publice şi în format electronic, afirmă 49% dintre editori. Din cărţile ce figurează în catalogul editurilor, doar între 1 şi 25% pot fi achiziţionate în format e-book, declară majoritatea respondenţilor (59%).
Cele trei probleme principale semnalate apropo de vânzarea de carte electronică sunt: frica de piraterie (27%), lipsa informaţiilor tehnice (23%) şi lipsa de interes a cititorilor (15%). Frica de piraterie are ca fundament faptul că 31% dintre reprezentanţii editurilor ce produc cărţi digitale sunt siguri (19%) sau bănuiesc (12%) că se confruntă cu această problemă, în timp ce tot 31% dintre respondenţi afirmă contrariul.
Cât despre platformele luate în considerare, cele mai multe edituri se orientează către desktop-uri şi laptop-uri (92%) sau către tabletele iPad (65%). Pe locurile următoare se clasează telefoanele şi tabletele cu sistem de operare Android (52%), apoi eReaderele (50%) şi iPhone-urile (48%).
În ceea ce priveşte canalul de distribuţie utilizat pentru comercializarea cărţilor electronice, cel mai des menţionat de către respondenţi a fost site-ul de vânzare al propriei edituri (76%), la distanţă substanţială fiind domeniile elefant.ro (24%) şi bookbyte. ro (22%). P