Pe fondul crizei economice, numărul românilor care muncesc la negru a crescut foarte mult, iar taxele şi impozitele par tot mai împovărătoare pentru angajatorii români.
Experţii atrag atenţia asupra faptului că statul român înregistrează pierderi de 18 miliarde de euro pe an din evaziune fiscală, pierderi cauzate în parte de fenomenul muncii fără forme legale. Potrivit raportului întocmit de Consiliul Fiscal, numărul estimat al românilor care lucrează fără forme legale depăşeste 2,3 milioane, ceea ce înseamnă mai mult de o treime din populaţia ocupată. Muncind la negru, angajaţii renunţă, uneori chiar fără să ştie, la o serie de drepturi precum asigurarea medicală, concediul de odihnă şi medical, contribuţia pentru pensie etc.
În acest context, Asociaţia ”Centrul Român de Iniţiative” desfăşoară campania ”Ieşi la lumină! Spune NU muncii la negru!” – o campanie naţională pentru promovarea ocupării formale şi combaterea muncii la negru. Obiectivul campaniei constă în informarea angajaţilor şi angajatorilor care practică munca la negru cu privire la beneficiile ocupării formale şi riscurile muncii la negru, precum şi implicarea structurilor administrative şi a mass-media în procesul de promovare a muncii declarate.
Desfăşurată în perioada 1 martie – 31 mai, atât în mediul online cât şi în offline, campania cuprinde bannere si advertoriale online, un spot radio, un spot TV, machete în presa scrisă şi distribuţia de materiale promoţionale: broşuri şi fluturaşi.
Campania ”Ieşi la lumină! Spune NU muncii la negru!” face parte din proiectul strategic „Dialogul social – către o rută flexibilă pentru ocupare şi incluziune”, cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013, care se desfăşoară în perioada iulie 2010 – iunie 2013, cu implicarea unui grup ţintă de peste 1000 de repreze