După ce s-a apropiat de vârful puterilor economice ale lumii, aflată în prezent, pe locul secund după SUA, China intenționează să își sporească și puterea armată. Mai ales în condițiile în care rezervele valutare uriașe îi permit achiziționarea sau producerea de echipamente militare costisitoare.
China are nevoie de cel puţin trei portavioane pentru a-şi apăra interesele strategice, a afirmat, anul trecut, un general chinez la cinci zile după ce Ministerul Apărării a recunoscut construcţia unei prime nave amiral care întruchipează ambiţia navală a Chinei, relatează AFP. "Dacă luăm în considerare vecinii, India va avea trei (n.r. - portavioane) până în 2014, Japonia va avea trei portavioane echivalente până în 2014, aşadar consider că numărul (n.r. - de astfel de nave pentru China) nu trebuie să fie mai mic de trei dacă vrem să ne apărăm drepturile şi interesele maritime cu eficienţă", a declarat în vara anului trecut generalul Luo Yuan, citat de cotidianul Beijing News.
Acum chinezii au anunţat că încep dotarea celui de-al doilea portavion, care va fi cu mult mai mare decât primul aşa încat va putea să transporte mai multe avioane, potrivit agenţiei China Noua, citată de AFP.
"Sperăm că viitorul port-avion va fi mai mare şi că va putea transporta mai multe avioane", le-a spus contraamiralul Song Xue, adjunctul şefului Statului Major al marinei chineze, ataşaţilor militari din 64 de ţări, potrivit agenţiei oficiale chineze. Aceştia au fost primiţi marţi, cu ocazia marcării a 64 de ani de la crearea Marinei în cadrul Armatei Populare de Eliberare.
În septembrie, China a introdus în serviciu primul său port-avion, Liaoning, construit pe o cocă a unei nave destinate iniţial fostei Marine sovietice, Varyag, dar care nu a fost finalizată. Această introducere în serviciu a intervenit în plină criză a relaţiilor