Unele instituţii bancare şi nebancare încă mai păstrează în contracte clauze abuzive, în defavoarea clienţilor. Comisarii de la Protecţia Consumatorului au verificat mai multe astfel de instituţii, fiind constatate abateri. Reprezentanţii uneia dintre bănci au refuzat să semneze procesul verbal de sancţionare, aşa că acesta va ajunge pe masa unui judecător.
Cinci instituţii bancare şi nebancare din Vrancea păstrează, în continuare, clauze abuzive în contracte, în defavoarea clienţilor care au sau doresc să încheie contracte de creditare. Acest lucru se întâmplă în ciuda faptului că unii clienţi au dat în judecată băncile şi au avut câştig de cauză. Dintre cele 11 instituţii de creditare controlate de inspectorii Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC), la 5 au fost constatate abateri de informare, clauze abuzive sau interpretative în contracte.
O altă metodă folosită de reprezentanţii băncilor o reprezintă oferirea trunchiată a unor informaţii, astfel încât, prin modul de formulare de către bancă a clauzelor contractuale, sunt impune obligaţii consumatorului acolo unde legea nu le impune. „De exemplu, în unele contracte se stipulează că în cazul primirii unei notificări de la Bancă privind modificarea conţinutului clauzelor contractuale, consumatorul are obligaţia «de a transmite Băncii în termen de maxim 15 zile calendaristice de la primirea notificării de modificare a clauzelor contractuale, opţiunea sa de acceptare sau neacceptare a noilor condiţii». În realitate, conform legii, consumatorul are dreptul să transmită un răspuns sau nu, iar netransmiterea niciunui răspuns nu este considerată acceptare tacită”, se arată în raportul comisarilor CJPC.
Practic, banca transformă un drept al consumatorului într-o obligaţie, omiţând informaţii esenţiale pentru acesta, determinând