Dacă și România va urma calea țărilor occidentale, zeci de mărci ale producătorilor vor fi scoase de pe rafturi, care vor fi umplute tot mai mult cu așa-numitele „mărci proprii“ ale retailerilor. Producătorii de conserve sunt primii care se declară afectaţi de politica marilor lanţuri de magazine care lansează mărci proprii, ajungând în acest fel să creeze o concurenţă neloială la raft.
„În ultima vreme tot mai multe magazine insistă şi dezvoltă un aşa zis brand propriu pe care îl realizează în o serie de capacităţi din România cât şi din exterior. Se insistă şi se câştigă teren pentru brandul privat, propriu, o clonare a brandului naţional, care duce la o concurenţă neloială între acelaşi produs branduit cu marca fabricii şi brandul lanţului de magazine. Un produs de exemplu se achiziţionează cu 2 lei, se aplică taxele de marketing care măsoară 35-50% sau chiar mai mult, se adaugă adaosul magazinului şi se ajunge la aproximativ 3,3 lei/unitate de produs”, explică Aurel Tănase, preşedintele patronatului Romconserv.
Concret, în cazul unei mărci proprii care la preţul de costul de producţie de 2 lei se adaugă adaosul comercial al magazinului de 20% şi se ajunge la un cost final de 2,4 lei, fapt ce face ca marca proprie să fie preferată pentru acelaşi produs realizat în aceeaşi fabrică.
Oficialul Romconserv susţine că producătorii care acceptă să lucreze cu marile lanţuri de magazine şi să producă sub marcă proprie pentru aceştia sunt iniţial tentaţi de posibilitatea de a produce şi vinde cantităţi mari, doar că în final afacerea este păguboasă şi nu fac altceva decât să se autoelimine de pe piaţă.
De asemenea, acesta a spus că o altă presiune vine pe partea de materii prime. Astfel, se aduc materii prime ieftine din Vietnam, India sau China, precum castraveţii muraţi la vrac, care vin cu nişte preţuri foarte mici şi un