USL a initiat de curand coborarea pragului de validare si aprobare a referendumurilor. Analistii si expertii constitutionali sustin ca e greu de crezut ca o astfel de initiativa va trece de Curtea Constitutionala (Comisia de la Venetia accepta ori un prag de 50% sau niciun fel de prag).
Consecintele asupra Romaniei ar putea fi instabilitate politica si slabirea institutiilor statului, deoarece Constitutia ar putea fi schimbata la fiecare doi ani si presedintele demis imediat ce popularitatea lui scade sub 50%.
Romania nu are stabilitatea politica, electorala si institutionala pentru a putea functiona cu un prag de referendum coborat, cu majoritati parlamentare schimbandu-se practic peste noapte din cauza traseismului politic.
Un astfel de prag ar aduce o dictatura parlamentara bazata pe manipularea unor minoritati care de obicei vin la vot (pensionari si bugetari).
Exista alternativa la scaderea pragului?
Sigur ca exista. Prin introducerea votului prin corespondenta si inregistrarea alegatorilor s-ar obtine atat atingerea pragului de 51%, cat si scaderea pragului numeric electoral, pentru ca numai alegatorii inregistrati pot vota si masa lor constituie electoratul roman luat in considerare la calcularea pragului.
Daca numai sapte milioane de alegatori se inregistreaza pentru vot (pe restul nu-i intereseaza), sapte milioane este masa electorala, cu numai 3,5 milioane de alegatori necesari pentru a valida referendumul. O astfel de strategie ar merge pentru Romania, fiind destul de flexibila pentru a reflecta interesul electoral.
Insa USL nu considera masurile de mai sus, ceea ce ar putea indica o bataie mai lunga decat schimbarea Constitutiei.
Cacealmaua cea mai mare ar fi pastrarea unui prag coborat doar pentru trecerea Constitutiei si eventual debarcarea lui Basescu, dupa c