Producãtorii locali de conserve din legume lucreazã aproape la jumãtate din capacitate, pe fondul concurentei importurilor, dar si a mãrcilor proprii. Nu mai vorbim de lipsa de materii prime.
În ultimii ani, foarte multi jucãtori au fost scosi de pe piatã, dupã ce au fost nevoiti sã producã, la presiunea marilor retaileri mãrci proprii, care concureazã celelalte produse ale fabricilor prezente în retelele internationale de magazine. .
‘’Diferenta de pret între produsele realizate sub brand national si cele sub marcã proprie este de 20-30%. În acelasi timp, cheltuielile de marketing depãsesc în unele cazuri si 50%‘’, se plânge Aurel Tãnase, directorul general al patronatul Romconserv.
Patronatul solicitã Ministerului Agriculturii sã intervinã în relatia dintre producãtori si retaileri, pentru a se depãsi situatia. Nu de alta, dar Codul de bune practice d ecare s-a tot vorbit în urmã cu cîtiva ani, nu este aplicat. Mai precis, Romconserv solicitã Ministerului Agriculturii sã aibã în vedere reducerea taxelor impuse de magazine sau chiar anularea în cazul produselor traditionale, cum se întâmplã în alte tãri. Reprezentantii Romconserv dau drept exemplu Ungaria, unde taxele de marketing variazã între 5 si 15%.
Producãtorii se mai plâng cã plãtesc tot felul de taxe retailerilor pentru listare, deschidere de magazine noi, servicii marketing si promovare sau promotii care de multe ori nu sunt justificate. În final, veniturile obtinute de jucãtorii din piatã – evaluatã la circa 700 milioane de euro – se reduc cu circa 20%.
Reprezentantii Romconserv nu exclud însã faptul cã producãtorii de mãrci proprii fac rabat la calitate, pentru a se putea încadra în costuri. Oricum, numãrul jucãtorilor scosi din piatã de practicile retailerillor este tot mai mare de la an la an.
Concurenta importurilor
Aurel Tãnase spune cã importurile concureazã to