ANAF a publicat miercuri în Monitorul Oficial ordinul privind procedura de soluţionare a contestaţiilor împotriva actelor administrative fiscale. Acesta stabileşte o procedură unitară pentru soluţionarea acestora. Dacă actul administrativ fiscal nu dispune măsuri executorii, termenul de depunere a contestaţiei este de 30 zile de la comunicare, conform art. 207 din Codul de procedura fiscală. Dacă sunt dispuse măsuri de executare silită, termenul de contestare este de 15 zile.
Contestaţia este o procedură administrativă, ce nu suspendă dreptul la acţiune în instanţă a persoanei interesate. Pentru a depune o contestaţie, persoana interesată trebuie să demonstreze dreptul sau interesul său lezat. Depunerea contestaţiei se face la organul fiscal emitent al actului administrativ fiscal contestat. În cazul în care contestaţia este depusă la un organ fiscal ce nu are competenţă în soluţionare, acesta are obligaţia ca în termen de 5 zile să comunice contestaţia către organul competent în soluţionare.
Cine are competenţa legală pentru soluţionarea contestaţiilor?
Această competenţă este dată de valoarea sumelor contestate astfel:
- pentru sume pana la 3.000.000 lei, competenţa este a structurii din directiile judeţene sau ale Municipiului Bucureşti;
- pentru sume mai mari de 3.000.000 lei, competenţa este dată de Direcţia Generală de soluţionare a contestatiilor. Soluţionarea contestaţiei împotriva refuzului nejustificat de a emite un act administrativ fiscal este în competenţa organului ierahic superior celui ce trebuia să emita actul administrativ.
Ce reprezintă intervenţia voluntară în contestaţie ?
Intervenţia voluntară este forma de participare la cerere, în soluţionarea contestaţiilor, a terţilor ale căror interese juridice de natură fiscală sunt afectate în urma emiterii deciziei.
Intervenţia voluntară se face la cererea une