Proiectul de Lege pentru modificarea si completarea OUG nr. 190/2000, prin care este vizatã aplicarea mãrcii de stat în cadrul tuturor operatiunilor cu metale si pietre pretioase, are drept consecintã un cumul de efecte negative, care se rãsfrâng asupra mediului economic de profil, asupra bugetului de stat si la nivelul consumatorilor
Noul proiect de lege vizeazã, pe de o parte, extinderea regimului de autorizare a operatiunilor cu metale si pietre pretioase, astfel încât prestatorii de servicii din alte state membre UE sã poatã efectua asemenea operatiuni pe teritoriul României, deziderat impus de transpunerea Directivei nr. 123/2006, iar pe de altã parte, schimbarea sistemului de marcare a bijuteriilor, fapt neimpus de normele europene si nici de realitãtile românesti.
Prin proiectul de lege mentionat, Autoritatea Nationalã pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) vizeazã introducerea „Mãrcii de stat – marcã oficiala, protejatã prin lege, care se aplicã pe obiectele din metale pretioase de cãtre Autoritatea Nationalã pentru Protectia Consumatorilor, ca autoritate competentã, înainte de punerea pe piata nationalã a acestora.” În legislatia actualã, marcarea metalelor pretioase reprezintã operatiunea de atestare a continutului de metal pretios fin, prin aplicarea mãrcii de titlu, a mãrcii de garantie proprie a producãtorului intern, a importatorului si/sau a vânzãtorului cu amãnuntul ori, dupã caz, a mãrcii de certificare.
Puzderie de stampile
Dacã se va decide adoptarea Proiectului de Lege pentru modificarea si completarea OUG nr. 190/2000, pe o bijuterie din aur se vor aplica: marca de stat, marca de responsabilitate, marca de trasabilitate si marca de titlu. Aplicarea mai multor mãrci pe bijuterii, în special pe cele de dimensiuni mici (ex. pe tija unor cercei), sau care au aplicate deja mãrci mai vechi, se va dovedi, în mod practic, imposib