Şapte premii şi-o lovitură de piaţă
... iată cărţile de vizită ce disting două romane italiene intrate deja în circuit internaţional, publicate recent şi la noi. Accabadora apărut în 2009 a consacrat-o pe Michaela Murgia şi i-a adus între cele şapte premii şi unele prestigioase – Campiello şi Mondello, traduceri în peste 20 de limbi şi vânzări de peste jumătate de milion de exemplare. Ultimul dans al lui Charlot de Fabio Stassi apărut în 2012 a provocat mare agitaţie în universul editorial, fiind una dintre senzaţiile Târgului de Carte de la Frankfurt.
Cei doi autori vin din spaţii culturale cunoscute prin tradiţii străvechi, prin lumi închise ce îşi respectă cutumele: Michaela Murgia s-a născut în 1972 în Sardinia, la Cabras, iar Fabio Stassi s-a născut în 1962, la Roma, într-o familie cu origini siciliene. Amândoi au debutat în 2006 direct cu roman – Il mondo deve sapere este inspirat de experienţa trăită de scriitoare într-o companie multinaţională, iar Fumisteria este inspirat de Sicilia anilor 50 şi de masacrul de la Portella della Ginestra.
Romanele apărute în limba română în colecţii prestigioase dovedesc vitalitatea prozei italiene de astăzi, originalitatea ei, şi două tendinţe ale romanului contemporan, cu impact cert la public: descrierea unor lumi conservatoare (ce au reuşit să-şi păstreze cutumele şi modul de viaţă singular, cu obiceiuri şi sărbători unice) sau biografiile unor personalităţi, reinventându- le, sau destinele personajelor imaginate altfel, umplând spaţiile albe ale unor cărţi consacrate.
La prima vedere, totul le deosebeşte: Michaela Murgia scrie despre satul din Sardinia în care persistă rituri păstrate din vremuri străvechi, împletind practici magice şi sărbători creştine, o lume încă arhaică, având în centru o accabadora, care îndeplineşte rol esenţial în viaţa satului; Fabio Stassi îl alege ca personaj