Petroliştii europeni se confruntă cu mari probleme din cauza scăderii cererii de carburanţi, a importurilor de motorină din SUA şi investiţiilor masive în acest sector din Asia. 10% din rafinăriile europene s-ar putea închide, în timp ce în România se pune preţ pe păstrarea locurilor de muncă
Turbulenţele din zona euro, coroborate cu încetinirea economiei globale, au dus la scăderea cererii de carburanţi, fapt care a afectat situaţia financiară a companiilor din sectorul de rafinare din Europa. În ultimii ani, mai multe rafinării au fost închise, vândute sau transformate în spaţii de depozitare, iar pentru perioada următoare estimările sunt la fel de sumbre.
Potrivit unui sondaj recent, efectuat de Bloomberg, aproximativ 10 din cele 104 rafinării active din Europa îşi vor închide porţile până în 2020 în ţări precum Franţa, Italia şi Cehia. Motivul? Conform previziunilor Agenţiei Internaţionale pentru Energie, în acest an se va înregistra o nouă scădere a consumului de petrol, pentru cel de-al cincilea an consecutiv, la cel mai redus nivel din 1994. Mai mult, în ultimii trei ani importurile de motorină din SUA au crescut cu aproape 50%, timp în care majoritatea rafinăriilor de pe bătrânul continent a rămas focusată pe benzină, iar exporturile în ţările asiatice au început să scadă. „Strict din punctul de vedere al scăderii cererii din Europa, ar trebui să se închidă în fiecare an o rafinărie mare sau două mai mici. Iar acest scenariu nu ia în calcul impactul negativ al rafinăriilor mai competitive din alte regiuni“, a declarat David Wech, director al companiei de consultanţă JBC Energy din Viena, citat de Bloomberg.
Totodată, în timp ce aproximativ jumătate din rafinăriile europene au fost construite după cel de-Al Doilea Război Mondial, uzinele construite în ultimii ani în Orientul Mijlociu şi Asia lucrează mai eficient, prelucrând petrol mai ie