România deţine cea mai mică reţea de autostrăzi pe cap de locuitor din Uniunea Europeană. Doar 2,4 centimetri de autostradă pe cap de locuitor, de trei ori mai puţin decât bulgarii şi de opt ori mai puţin decât germanii. Datele reies din calculele gândul pe baza celor mai recente informaţii Eurostat.
Cea mai mare densitate de autostrăzi pe cap de locuitor se înregistrează în Slovenia, cu 37,3 cm pe locuitor, urmată de Spania, cu 31 cm şi Cipru - 29,8 cm.
Gândul a încercat să contacteze mai mulţi dintre miniştrii de resort pentru a-i întreba cum explică cei 2,4 cm de autostradă pe cap de locuitor. Dan Şova, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional vorbeşte despre "incompetenţa foştilor miniştri ai Transporturilor” şi procedurile greoaie de atribuire a contractelor de la Compania Naţională de Autostrăzi, pentru care "vina este a CNADNR, de sus până jos".
Radu Berceanu, fost ministru al Transporturilor, susţine că "explicaţii pot fi foarte multe, dar în general ţin de bani".
Între 2007 şi 2012 CNADNR a avut la dispoziţie 4 miliarde de euro pentru autostrăzi şi alte aproape 3,6 miliarde de euro pentru reabilitarea de drumuri naţionale. În aceeaşi perioadă, reţeaua de şosele a României a crescut cu 267 de kilometri de autostrăzi şi circa 1.500 de kilometri de drumuri naţionale reabilitate şi variante de ocolire, potrivit Ziarului Financiar.
Densitatea de autostrăzi pe cap de locuitor*
Sursa: Eurostat, calcule gândul pe baza datelor Eurostat disponibile* ( pentru Grecia, Letonia şi Malta, Eurostat nu are date privind lungimea autostrăzilor în perioada 2004-2011)
Pe de altă parte, o analiză Eurostat publicată anul trecut, pe baza datelor din 2009, a raportat lungimea autostrăzilor din UE la suprafaţa diferitelor regiuni ale statelor (km / 1.000 km pătraţi).
Astfel, după cum se poate o