Duminica Floriilor, praznic în care Mântuitorul a fost întâmpinat de credincioşi cu ramuri de finic în mâini, este poartă spre Săptămâna Mare sau Săptămâna Patimilor. Au început Deniile, slujbe speciale ale Bisericii Ortodoxe, care ne aduc în atenţie pilde la care trebuie să luăm aminte. Domnul Iisus Hristos, pe parcursul activităţii în mijlocul oamenilor, apela deseori la parabole, oferind explicaţii celor de faţă şi dându-le, totodată, posibilitatea de a răspunde.
Deniile sunt slujbe specifice Postului Mare. Cuvântul “Denie” provine de lal “vdenia” care înseamnă slujba Utreniei săvârşită seara, fără a fi însă unită cu Vecernia şi cu Litia, ca în cazul Privegherii din ajunul duminicilor, a sărbătorilor împărăteşti şi a sfinţilor cu priveghere. Despre rânduiala acestor slujbe speciale din Săptămâna Patimilor aflăm din cuvântul Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, prin intermediul volumului “Foame şI sete după Dumnezeu - înţelesul şI folosul postului-”: “Denia, ca slujbă de dimineaţă săvârşită seara, are ca scop transformarea întunericului serii în lumină liturgică, ca simbol al trecerii sufletului, prin rugăciune, pocăinţă şi postire, de la întunericul păcatului la lumina vieţuirii sfinte potrivit Evangheliei Lui Hristos. În Sfântul şi Marele Post al Paştilor, Deniile sunt săvârşite în zilele de miercuri şi vineri seara din Săptămâna a cincea, precum şi în toată Săptămâna Sfintelor Patimi. Rânduiala slujbei Deniei din Sfânta şi Marea Vineri, care este săvârşită joi seara şi în care sunt citite cele doisprezece Evanghelii despre Pătimirile Domnului, este specifică Bisericii Ortodoxe Române. La Denia din Sfânta şi Marea Sâmbătă, săvârşită vineri seara, în Biserica Ortodoxă se cântă Prohodul Domnului”.
În cea de-a cincea săptămână a Păresimilor, miercuri seara Denia a cuprins Canonul cel Mare al Sfântului Andrei Criteanul, fiind, totodată, citi