În materie de poezie spirituală, ştim mai curând ceva despre Imnurile homerice sau poetica franciscană şi mai nimic despre imnografia Răsăritului creştin, practicată, păstrată, dar şi întrucâtva „închisă“ în sfera eclezială.
E întrucâtva curios. Când vorbim despre Paşte, vorbim despre o sărbătoare foarte larg împărtăşită, despre un fenomen de societate, căruia totuşi îi cunoaştem prea puţin demersul central. Pentru foarte mulţi dintre noi, Paştele înseamnă festinul cu ouă roşii, miel şi cozonac, după acea jumătate de ceas când, la miezul nopţii, cu lumânări aprinse, vom cânta Hristos a înviat! în faţa unei biserici. Precedat de oarecare pregătiri. Cu săptămâni înainte, magazinele afişează tot soiul de produse „de post“, unele dovedind o ingeniozitate neliniştitoare (am văzut anunţaţi chiar „crenvurşti de post“). Televiziunile aduc specialişti să vorbească despre obiceiurile populare ale Paştilor, fac reportaje despre preţul mielului, despre întoarcerea românilor din străinătate pentru sărbătoare. Ni se vorbeşte pe alocuri despre pregătirea morală pe care o cere ea. Supermarketurile ne adresează urări pascale, anunţă scăderi de preţuri şi consum crescut. Târgurile revarsă mormane de ouă încondeiate, cozonac şi pască. Toate acestea sunt fireşti. Fac parte din „recuzita“ sărbătorii.
Curios e că, în afară de cei care merg regulat la biserică, nu avem habar de metoda liturgică care actualizează sensul Paştelui, care te susţine în asimilarea lui. E vorba despre o imnografie foarte veche, savant elaborată, extrem de rafinată poetic şi spiritual. Cuprinsă în cartea Triodului, ea parcurge efectiv drumul sărbătorii, de-a lungul postului şi al Săptămânii Mari până în momentul Învierii. Intonate în biserici, cântările ei constituie o densă meditaţie teologică asupra traseului lui Hristos. E o meditaţie „pusă în act“, care îl cup