Simularea probei de Istorie de la Bacalaureatul din vară, care a avut loc vineri în Capitală, a născut o serie de controverse, legate în special de cel de-al treilea subiect, în care liceenilor li se cerea să redacteze un eseu pe tema constituirii şi consolidării statului modern român.
Profesorul de istorie Cornelius Riegler de la Colegiul „George Coşbuc“ a declarat pentru „Adevărul“ că baremul de corectare a tezelor de la simularea la Istorie de vineri, publicat de Inspectoratul Şcolar Bucureşti (ISMB), ar conţine inexactităţi la partea de eseu.
Prima eroare, spune Riegler, este menţionarea acordării unui punct pentru „utilizarea doar a unui exemplu/a unei caracteristici referitoare la practica politică totalitară”, practică despre care nu poate fi vorba în secolul al XIX-lea.
De asemenea, adaugă profesorul, „sunt trecute două puncte pentru menţionarea unui proiect politic din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, care a contribuit la formarea statului român modern, însă aici ar trebui să fie vorba deja despre punerea în aplicare a proiectelor politice din prima jumătate a secolului al XIX-lea, prezentate la punctul anterior“.
„Este vorba despre o eroare de redactare“
Inspectorul pe Istorie de la ISMB, Mihai Manea, a recunoscut prima eroare, însă a explicat că „niciun elev nu va fi depunctat, pentru că toţi profesorii corectori au înţeles că este vorba despre o eroare de redactare“.
Cât despre a doua menţiune sesizată de profesorul de Istorie de la Coşbuc, Manea susţine că „este perfect corectă“, pentru că „cerinţa se referă la proiectul paşoptist, un proiect politic din cea de-a doua jumătate a secolului al XIX-lea“.
Manea a admis totuşi ceea ce au spus încă de vineri şi liceenii care au dat simularea la Istorie: subiectele au fost mai dificile decât la prima simulare, tocmai ca să-i obişnuiască cu ceea ce se cere la Ba