Comunicarea publică este un domeniu care, în România, mai are etape importante de parcurs. O ilustrare utilă înţelegerii acestui fenomen o oferă analiza mesajelor politice. Lipsa de spaţiu ne obligă la economia de cuvinte.
Este şi aceasta o ştiinţă a comunicării. Să fii cât mai clar în cât mai puţine cuvinte. De aceea, pentru exemplificarea celor enunţate mai sus vom analiza pe scurt mai multe discursuri ale unor persoane publice, politicieni şi nu numai, din toate sferele. Vom începe cu politicienii de stânga care ne-au oferit recent, în cadrul Congresului PSD, mai multe ocazii de a audia acte de comunicare politică şi măsura în care identitatea ideologică se regăseşte în discursuri. Pe viitor însă, vom analiza şi prestaţia politicienilor liberali, democrat-liberali şi, evident, cu voia dumneavoastră, a adepţilor pepededismului în frunte cu inegalabilul Dan Diaconescu.
Aşadar, la recent încheiatul congres al PSD am urmărit mai multe mesaje de centru-stânga pe care le vom prezenta în rezumat.
Victor Ponta. Preşedintele PSD a început cu un raport al celor 3 ani care au trecut de la alegerea sa în funcţie. Raportul a fost de fapt pretextul pentru afirmarea unor atribute de putere. („Marea realizare este faptul că ne-am recâştigat respectul şi încrederea, a noastra şi a celorlaţi.”). Dimensiunea ideologică se regăseşte şi ea („Am recastigat valori esentiale pentru PSD. Suntem singurii aparatori ai celor multi si aflati in nevoie”) într-o formulă de asumare, cel puţin discursivă, a responsabilităţii („suntem şi o ţară cu uriaşe decalaje şi nedreptăţi sociale care trebuie rezolvate de noi”). Recunoaşterea publică a responsabilităţii este un pas înainte. Dincolo însă de retorică, importante sunt măsurile concrete. La acest capitol, Victor Ponta fixează un cadru optimist – nici nu putea altfel după 3 ani de apologie a austerităţii – („Avem o mare oportunit