Ministerul Educaţiei, cu sprijinul UNICEF Moldova, lansează campania de promovare a educaţiei incluzive care include activităţi de sensibilizare a societăţii, instruirea profesorilor şi crearea condiţiilor în şcoli pentru copiii cu nevoi speciale.
Situaţia actuală a copiilor cu nevoi speciale este ignorată de societate. Conform calculelor prezentate de UNICEF, 5800 de copii cu dizabilităţi nu frecventează şcoala. Mult mai gravă este situaţia celor care, mergând la lecţii, nu sunt acceptaţi de semenii lor şi sunt supuşi glumelor. „La moment avem două blocaje majore în acceptarea şi promovarea educaţiei incluzive. Primul este teama copilului cu dizabilităţi şi părinţilor lui să îl ducă la şcoală, într-un mediu necunoscut. A doua este teama celorlalţi părinţi şi copii sănătoşi că cei cu dizabilităţi vor fura din atenţia profesorilor. Copii cu necesităţi speciale adesea se izolează de ceilalţi“, a spus ministra educaţiei Maia Sandu.
Potrivit ministrului, în unele instituţii a demarat deja procesul de asigurare a accesului în şcoli pentru copiii în scaune rulante. O atenţie sporită se manifestă faţă de instituţiile de învăţământ de la sate, pentru că acestea oferă mai puţine condiţii arhitecturale adaptate la necesităţile copiilor cu dizabilităţi.
Reprezentanta UNICEF în Republica Moldova, Alexandra Yuster, a spus că sarcina tuturor din societate este de a le oferi copiilor şansa să înveţe, indiferent dacă au sau nu probleme de sănătate. „Avem un număr enorm de copii cu nevoi speciale care nu merg la şcoală. Alţii merg la şcoală, dar suferă de lipsă de atenţie din partea elevilor şi profesorilor. Este mare şi numărul copiilor izolaţi în şcolile auxiliare. UNICEF susţine educaţia incluzivă şi ne dorim ca orice copil să aibă acces la învăţământ”, a spus Alexandra Yuster.
Potrivit datelor oficiale, în Republica Moldova sunt peste