Pilotul de raliuri Titi Aur ne dezvãluie lucruri şocante pe care puţini şoferi le ştiu. Acesta ne spune cã la o vitezã de peste 60 km/h impactul frontal este fatal pentru toţi pasagerii şi cã timpul de reacţie înaintea unui obstacol face ca maşina sã mai parcurgã cel puţin 14 metri, la care se adaugã şi distanţa de frânare.
Domnule Constantin Aur, Guvernul a anunţat cã trebuie înfiinţate centre de pilotaj pentru a-i învãţa pe şoferi sã evite accidentele. Este oportunã apariţia acestora?
Titi Aur: Eu am un astfel de poligon, dar deocamdatã improvizat şi acum mã tot agit sã construiesc unul mai profesionist. Vorbim aici de conducere defensivã, sã ştii cum sã faci sã nu ajungi la limitã, sã nu faci accident sau sã ieşi din anumite situaţii periculoase. De exemplu, te surprinde o zonã cu gheaţã, apare mâzga, sare un copil în faţa maşinii sau apare o maşinã care nu ţi-a acordat prioritate, iar tu sã ştii sã frânezi foarte eficient şi sã exploatezi maşina cât mai bine. Acest gen de pregãtire este aplicat în toatã lumea civilizatã, începând din Austria în toatã Europa, în America, în Australia, în Canada, în Noua Zeelandã, peste tot. Pregãtirea şoferilor dupã ce au luat permisul de conducere duce la scãderea cheltuielilor la exploatarea maşinii, la reducerea majorã a numãrului de accidente, duce la economie de combustibil, de cauciucuri, de frânã, inclusiv la condus ecologic.
“Şoferii simt pe pielea lor cât de importantã e centura de siguranţã”
Ce învaţã şoferii la astfel de cursuri în centrele de pilotaj?
Titi Aur: Noi avem simulator de tamponare, simulator de rãsturnare, avem o maşina pe care o învârtim pur şi simplu pe un rotisor şi cursanţii sunt puşi cu capul în jos, sunt puşi pe o parte şi atunci înţeleg cât de importantã este centura de siguranţã, pentru cã simt pe pielea lor, învaţã cum sã